Followers

Friday, August 21

Rahmat -Nya di bulan Ramadhan


Assalamu'alaikum w.b.t.

Masuknya kita ke dalam madrasah Ramadhan yang penuh barakah, rahmah dan maghfirah. Malam ini saya menerima banyak sms yang diberikan oleh sahabat-sahabat yang dikasihi. Antaranya:

"Ya Allah, pilihlah kami sebagai tetamu ramadhan, kurniakan kami rahmat dan maghfirah, titiskan dari mata kami airmata taubat, hiaskan lidah kami dendangan tadarus, selimuti malam kami dengan tarawih berbantal tahajjud, Moga kami mewarisi 'Al-Jannah', Jadikan Ramadhan ini yang terbaik untuk kami, Amiin... Selamat menyambut Ramadhan Al-mubarak, dan mendapat taqwa yang sebenar-benarnya."
-Alias UMP
"Assalamu'alaikum, dikesempatan ini ana ingin menyusun 10 jari memohon keampunan andai ada silap salah dan terkasar bahasa sepanjang perkenalan kita, doakan supaya ana dapat tempuhi ramadhan ini dengan penuh sempurna, ameen"
-Hafiz Zainol Abidin UTM

"Hantar ikan di kala pagi, dimakan bersama coklat strawberi, Bulan Ramadhan sudah kembali, Semoga amalan diberkati, Happy becoming Ramadhan"
Syazwan UiTM

"Kian berlabuh tirai Syaaban, Lambaian Ramadhan kian dinanti, Luhur hati ikhlas amalan, Semoga segala ibadah Allah berkati, Selamat Menyambut Ramadhan dan Selamat Beramal"
Qoyyim KTD

Alhamdulillah, Allah izin dan kirimkan sahabat-sahabat untuk memberikan peringatan dan semangat untuk menempuh Ramadhan Al-mubarak supaya dapat mencapai objektif sebenar madrasah Ramadhan itu sendiri iaitu TAQWA.

Malam ini merupakan tarawih pertama di bulan yang mulia ini. Saya bersama sahabat-sahabat solah di Masjid Besar Shah Alam yang kian sibuk. Begitu ramai jemaah yang hadir, seronok rasa di hati melihat dan merasai suasana itu. Benar kata-kata Allah s.w.t. iaitu Bulan Ramadhan adalah bulan yang penuh dengan Rahmat dan Barakah.

Sewaktu tarawih, sempat saya melihat seorang kanak-kanak kecil berumur lingkungan 4 tahun berdiri lemah di sisi ayahnya untuk menunaikan solah tarawih yang memasuki rakaat yang ke-7. Lalu si ayah memeluk anaknya. Dan saya melihat, kanak-kanak itu seakan-akan mendapat semangat untuk meneruskan solah tarawih dan terus berdiri tegak. Luluh hati saya, begitu kasih seorang bapa pada anak untuk mendidik anak itu dari kecil.

Allahu Akhbar.. terus saya teringatkan ayah saya di Johor, tidak sabar untuk pulang ke rumah. Hajatnya ingin balik esok pagi. Semoga Allah memudahkan perjalanan pulang ke Johor, InsyaAllah.

Masuki Madrasah Ramadhan dengan persediaan, diikuti dengan amalan untuk mencapai TAQWA dan keluar sebagai orang baru, seorang muslim mukmin yang terbaik. Selamat beramal.

No comments: