Followers

Tuesday, December 29

Buat tatapan

Hari ini hari Rabu bertarikh 30 haribulan Disember.
Agak lapang sedikit masa yg ada
selepas mengemas serba sedikit rumah bujang ni,
menghadap laptop dan terasa ingin menulis sesuatu
yang agak santai.

Emm..nak ceritalah sedikit tentang pasukan hoki UiTM
untuk sem yg kedua dalam tahun 2009 ni.
saya baru saja join pasukan ini sebab baru sambung degree
di sini. Mula-mula ingatkan dah tak nak main
hoki sbb dikhabarkan ramai dah pemain hoki dalam UiTM ni
dan terdiri daripada yang bukan calang-calang.
So, ingatkan tak jadi nak mainlah..
tapi main jugak sbb ade senior call suruh main
sbb player tak cukup, so mmg salahla
khabaran tersebut.


So, mainlah daku dalam sukan hoki ini
kat UiTM Shah Alam pula.
Memang bestlah kat sini sbb banyak tournament
dan yang lepas kami join Liga Hoki Selangor dan mendapat
juara Divisyen 1 dan Naib Juara keseluruhan
sbb kalah dgn RAMD di Final Liga.
Boleh baca The Star yang lepas kalau
nak tahu lebih lanjut tentang final tersebut.


Main hoki je..belajar camne plak. haa..
so, sem 5 ni saya lapang sikitlah agaknye sbb
sem ni ambil 17 jam kredit je
tapi tak tahu lagi busy ke tak nanti
Sebab subjek yg ditawarkan ade yang susah dan senang.

Subjeknye:
1.Presentation Skill
2.German Language
3.Geothechnique
4.Civil Engineering Quantities
5.Construction Technology
6.Reinforced Concrete Design
7.Numerical Analysis and Finite element methods

So, kene fokuslah dari sekarang. Main main juga,
study jangan lupa. Semuanya kena buat kerana Allah
dengan bersungguh-sungguh,
supaya ianya menjadi ibadah..

So, rasenye tu je kot. Sikit je kan..hihi.
tak larat nak tulis banyak. mule2 ingat nak kongsikan cerita
tentang beberapa orang Sahabat Rasulullah S.A.W. iaitu
Mus'ab bin Umair dan Salman Al-farisi. Saye bace dari
buku yang bertajuk Kisah Sahabat-sahabat Rasulullah S.A.W
hasil tulisan Khalid Muhamad Khalid.
Best kalau nak cerita tapi
tulah, penat menulis ni..hihi.

Lain kali sajalah saya kongsikan apa yang rasa
selepas membacanya.
sekiranya ada masa
lapang akan saya kongsikan. saya tak janji tau..hihi.
Ok, semoga setiap perlakuan, percakapan serta gerak geri
zahir dan tersembunyi semuanya diterima
oleh Allah sebagai ibadah.

InsyaAllah.


Monday, December 28

Selamat Pengantin Baru 2009

Wajah-wajah PLM MATRI
yg berseri-seri
di hari yg indah
Walimatul Urus
pada Tahun 2009
ini


Abg Ja dan pasangannya


Ustaz Muzakkir dan pasangannya
spm '2000

(maaf tiada gambar)
Ustaz Wan Nahar dan pasangannya
spm'2000

kak ainul mursyidah dan pasangannya
spm'04
&
Abg Suheil Rubani dan pasangannya
spm'01

Abg Khalid Al-Walid dan pasangannya
spm'01

Kak Nusaibah dan pasangannya
spm'01

Abg Amru dan Kak Nik Nadiah
spm'02

Abg Annas Abdullah dan pasangannya
spm'02

Abg fadhli md diah dan pasangannya
spm'02

Abg Yusof Subhi dan pasangannya
spm'02

Abg Taufiq dan pasangannya
spm'02

Ahmad dan pasangannya
spm'03

umair dan pasangannya
spm'04

Hafsah Abaidillah dan pasangannya
spm'05

Juwairiyyah Razak dan pasangannya
spm'05

Najwa dan pasangannya
spm'07


dan sahabat dan sahibah
yg walimah pada tahun ini
maaf sebab xdpt update semua

walaubagaimanapun...

Mabruk!!
Ramai lepasan Matri telah
walimah pada tahun ini

Tahniah diucapkan kepada
sahabat dan sahibah
abang, kakak, adik
dan rakan sekalian

InsyaAllah
berbahagia cinta antum hingga ke Syurga
InsyaAllah

Amiin


Thursday, December 24

Penutup tirai hoki 2009


Thursday December 24, 2009

RAMD edge UiTM in hockey league final

By Y.P. SIVAM


RAMD became the overall champions of the Selangor Hockey League when they edged UiTM 3-2 in the final at the Pandamaran Hockey Stadium in Klang recently.

Hardworking Noor Mohamad Othman was RAMD’s hero in their come-from-behind win in the exciting match which saw both teams playing an attacking game.

Celebration time: RAMD players celebrating their victory.

UiTM, the Division One champions, took the lead in the 13th minute when Adam Mohd Kadir scored. But RAMD equalised in the 20th minute through Muhamad Junaidi Ghazali.

UiTM regained their lead in the 35th minute when Nazmi Kamarudin sounded the board from a penalty corner. RAMD, were not prepared to throw in the towel and kept charging ahead. In the 51st minute, Said Ramad scored from a penalty corner to make it 2-2.

Ten minutes later, RAMD were rewarded with a penalty corner and Noor Mohamad made no mistake. UiTM kept pressing for the equaliser but it did not come and RAMD were crowned as the overall champions.

RAMD team manager Ahmad Azrul Mat commended his players for their gutsy display.

“Despite trailing twice, the players did not give up. The victory was because of their diligent team work and commitment,’’ said Ahmad.

As the champions RAMD, who finished second in Division One, received RM3,000 while UiTM returned with RM1,500. UiTM’s Izzwan Mohamed Salleh was named as the Man of the Match (final) while RAMD goalkeeper Megat Mohd Norazrul was voted as the Best Player of the Tournament.

Ouch!: RAMD skipper Azman Hassan going down after a tussle with UiTM’s Muhamad Zulhafiz Mohd Ali.

Malaysian Hockey Federation (MHF) president Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah gave away the prizes to the winning teams.

Organising chairman Datuk Subahan Kamal, who is also the Selangor Hockey Association (SHA) deputy president, said they were pleased with the conclusion of the league, revived after seven years.

“We have gone through great pain to organise the league. For SHA this is a beginning and we have an excellent team in the organising committee. They had worked tirelessly to make the league a reality as well as a success,’’ said Subahan.



from: The Star Onine

Thursday, December 10

KMK10 johor "Aku Hadir Sebagai Pemimpin"

ULU TIRAM , 1 Disember – Program Kem Minda Kreatif (KMK) ke -10 anjuran KeARAH dan Haluan Johor telah berlangsung dengan jayanya dekat Tiram Indah Village, Johor. Kem tiga hari dua malam ini telah mendapat sambutan yang memberangsangkan dari 110 orang peserta yang hadir. Kebanyakan peserta yang hadir adalah di atas keinginan sendiri dan ini memberi impak yang positif pada perjalanan kem ini. Para peserta memberi kerjasama yang amat baik sekali samada di kalangan peserta sendiri dan juga para fasilitator dan urusetia. Dengan bertemakan ‘Kami hadir sebagai Pemimpin’, kem ini dikuatkan lagi dengan modul-modul yang memberi kemahiran kepimpinan kepada para peserta. Sebanyak enam modul kemahiran kepimpinan diketengahkan dalam kem ini. Antara aktivitinya ialah Tsaqafah, Khuruj, Berani-Bicara Dai’e, membuat keputusan yang tepat, bijak berhujah dan risalah kami. Dan akhirnya modul Resolusi Kepimpinan menjadi penutup kepada enam modul kepimpinan tersebut. ‘Training of Trainers’ (TOT) telah diadakan selama 2 hari sebelum program KMK tersebut dijalankan. Para fasilitator dan urusetia diberi taklimat rapi tentang perjalanan program.

Pada hari pertama kem, modul Ice breaking dan grouping telah berjaya dijalankan. Ini diikuti dengan modul pertama kepimpinan iaitu Tsaqafah-Tayangan Video Palestin yang mana para peserta didedahkan dengan isu-isu semasa yang terjadi pada umat Islam semasa. Kehadiran penceramah yang berpengalaman dan berkaliber menambah ceriakan suasana kem yang dingin. Tumpuan kepada kepimpinan amat di titik beratkan bagi menangani masalah umat Islam semasa.

Pada hari kedua kem, modul kepimpinan seterusnya terus dijalankan dan diperkenalkan kepada para peserta. Amat banyak pengisian yang ada di dalam modul-modul tersebut. Kali ini para peserta di keluar dari kawasan kem untuk bertemu dengan masyarakat di perkampungan Sungai Tiram di sana. Impak dari modul itu, para peserta telah berjaya melalui modul itu apabila mereka dapat melakukan aktiviti mengemas rumah, memasak, menebas lalang dan pelbagai aktiviti lagi bersama dengan masyarakat kampung di sana. Selain itu, pembentangan kertas kerja atas tajuk Khuruj mereka juga menampakkan kesan yang positif dari para peserta. Umpama seorang daie yang teliti mengenal jalan dakwahnya. Pada malamnya, modul kelima iaitu Bijak Berhujah telah membuka bakat-bakat terpendam para peserta yang memerlukan mereka member hujah dan mempertahankan hujah merekadan seterusnya melayakkan mereka berdebat juara sama juara. Pemimpin yang berani, mampu mengketengahkan kedaulatan Islam.

Akhirnya, hari ketiga kem, modul –modul tersebut ditutup dengan modul Kreatif dan Produktif – Risalah Kami. Modul ini memberi ruang kepada para peserta untuk meluah rasa, memberi cadangan dan komen serta kritikan sepanjang para peserta berada di kem tersebut. Respon dari modul terakhir ini adalah tidak dijangka, apabila ada peserta yang membuat risalah dengan sangat kreatif dan produktif yang membuatkan sebahagian fasilitator kagum dan bangga. Dan seusai semua modul dijalankan, kalimah akhirah dari ahli jemaah Haluan Johor telah menutup tirai program Kem Minda Kreatif (KMK) ke-10 ini. Ramai ibu bapa mengharapkan program KMK akan terus dijalankan bagi melahirkan ramai lagi para daie untuk Islam.


Daripada: Setiausaha KMK10 (Naqiuddin Adam)

Disahkan oleh: Pengarah KMK10 (Umar Afifi Zainordin)

Monday, December 7

hockey worldz 2


Tuesday December 8, 2009

Police fail to turn up for tourney

UiTM were crowned as the Division One champions after Selangor Police failed to turn up for their match in the Selangor Hockey League at the Pandamaran Hockey Stadium on Sunday.

After waiting almost 15 minutes, the organising committee decided to award the match to UiTM with a 3-0 score.

With the three points, UiTM amassed 18 points and moved to the top of the table and were declared the champions in the eight team Division One league. RAMD, with 17 points, were runners-up while JLJ, with 16 points, finished third.

Deputy organising chairman P. Kuganesan said Selangor Police did not give any reason for their absence.

“We had to follow the competition rules and UiTM were awarded the three points,” Kuganesan said.

RAMD Juniors were declared the champions in Division Two. In the 12-team league, RAMD Juniors completed their fixtures unbeaten with 33 points. Selangor Indian Association (SIA), who were one of the front runners for the title, settled for the runners-up spot with 27 points followed by SMKPP with 24 points.

The top five teams in Division One — UiTM, RAMD, JLJ, Olak, Projek 11-A — and top three teams in Division Two — RAMD Juniors, SIA and SMKPP — have qualified for the quarter-finals to be played at the Pandamaran Hockey Stadium tonight and tomorrow.

The most interesting match up will be the match between UiTM and Olak at the Pandamaran Hockey Stadium in Klang tonight.

In the league, UiTM put up a gallant displayed and outclassed Olak 5-2. However, in the quarter-finals, Olak, with several seasoned players on their side, are expected to give UiTM a tough time.

The second quarter-final match is between Prokek 11 - A and SMKPP. Projek 11 - A comprises players from the Selangor Sports School while SMKPP is from Kuala Selangor.

Tomorrow, RAMD Juniors will take on JLJ in the first match while RAMD clash with SIA in the second match.

The semi-finals will be played on Monday and Tuesday and the final is on Dec 20.

The champions will win RM3,000 while RM1,500 and RM750 awaits the runners-up and third placed team.

The league is organised by the Selangor Hockey Association (SHA) and Milo have agreed to sponsor the medals.



from: The Star Online

hockey worldz


Thursday December 3, 2009

UiTM has the chance to win title in hockey league

UiTM stayed in contention for the title when they defeated Olak 5-2 in a Division One match of the Selangor Hockey League at the Pandamaran Hockey Stadium in Klang recently.

UiTM, with 12 points from four wins and a defeat, have the golden chance to pip JLJ and RAMD to the Division One title if they can upstage Selangor Sikh and Selangor Police in their next matches.

JLJ, who have completed their fixtures, have 16 points while RAMD, with a match against Olak to be played tonight, have 14 points.

The match between Olak and UiTM was crucial for both teams. Olak needed maximum points to stay in the chase for the title.

UiTM took the lead in the 21st minute when Adam Mohd Kadir scored. Then Wan Shariq Wan Ahmad Zaki made it 2-0 for UiTM in the 27th minute. Two minutes later Olak scored through K. Satish.

After the break, UiTM took charge and Wan Muhamad Fazal Ismail and Nazmi Kamaruddin scored in the 51st and 60th minutes to make it 4-1 for UiTM.

Olak were not prepared to throw in the towel and got a goal through skipper Nur Hrsikesa Md Murni in the 67th minute. But Mohd Azrul Azizan scored for UiTM in the 69th minute for a morale boosting 5-2 win.

Selangor Indian Association (SIA) had mixed fortune in Division Two. SIA defeated Projek 11-b 4-3 but lost 1-4 to Synergy.

Deputy organising chairman P. Kuganesan said the Division One and Division Two matches would come to an end on Sunday.

The top five teams in Division One and top three teams will advance to the quarter-finals to decide the overall champions.

The quarter-finals will be played on Dec 8-9 while the semi-finals are scheduled for Dec 15-16. The final will be played on Dec 20.

RESULTS

Division One: UiTM bt Olak 5-2

Division Two: SIA bt Projek 11-B 4-3; Projek 11-B drew PSKPP 2-2; Projek 11-B bt Selangor Police Veterans 3-0; Synergy bt SIA 4-1; RAMD Juniors bt Polyteknik Shah Alam 3-0.

Fixtures (all matches at Pandamaran Hockey Stadium, Klang)

Division One

Today: Olak vs RAMD (8pm).

Tomorrow: Selangor Sikh vs UiTM(8pm)

Saturday: Selangor Sikh vs Selangor Police (7pm)

Sunday: UiTM vs Selangor Police (5.30pm)

Division Two

Saturday: IIUM Staff vs Synergy (4pm); Polyteknik Shah Alam vs SMK DJ (5.30pm); SMKPP vs Selangor Police Veterans (8.30pm)

Sunday: SMKDJ vs IIUM Staff (8am); RAMD Juniors vs Selangor Police Veterans (4pm); PSKPP vs JUPEM (7pm)


from: The Star Online

Thursday, November 26

Ukhwah yang berkekalan

dari kanan: Naqiuddin,arif,fansuri,qoyyim,en. kadir, ust shaari,adam, akif
duduk dari kanan: ameerul, izzat ibrahim, naqiuddin, hilmi

20-21 NOVEMBER 2009

Assalamu'alaikum.

Alhamdulillah, sudah selesai satu program kebersamaan 'ex-MATRI HOCKEY ASSOCIATION' di kejohanan hoki terbuka Seremban pada 20 dan 21 November 2009.

JazakALLAH khair diucapkan atas segala pengorbanan. ..

Semoga ukhuwwah kita berkekalan.. " Ukhuwwah Aqraba ilALLAH (Ukhuwwah mendekatkan diri kepada ALLAH)

Dan semoga program ini berterusan.

Kami x-MATRI juga mengucapkan JazakALLAH khairan kathira kepada Pakcik Kadir, Ustaz Sya'ari dan Ustaz Mahadzir atas segala bantuan dan pengurusan.

Assalamu'alaikum.

- Adam Kadir(C) - Hilmi Razak (GK) - Ahmad Akif - Fansuri Kamaruddin - Arif Engliman - Naqiuddin Adam - 'Izzat Ibrahim - Qayyim Kadir -

Message From,

Naqiuddin Adam

20-21 NOVEMBER 2009

Monday, October 19

Bulan Subuh


Bilakah kali yang terakhir kau ucapkan sayang
pada insan yang setia berkongsi susah dan senang
Luahkan isi hati, andainya sudah ditakdir
Tadi subuh yang terakhir

Bila berdekatan kadangnya makin kita leka
Bila bejauhan barulah merindu didada
Selagi berkesempatan ucapkan terima kasih
Andai esok takkan hadir

Tika terkasar bahasa mungkin ada yang terasa
Tapi tak kedengaran rintihan kerna sayangkan dirimu
Namun di hati mampukah dilupakan
Rayulah kemaafan
Jangan sebelum nyawa dipulangkan

Bilakah kali yang terakhir kau kucupi pipi
Ayah bonda yang tak mungkin kau terbalas budi
Tunjukkanlah syukurmu bertuahnya kau dilahir

Tika terkasar bahasa mungkin ada yang terasa
Tapi tak kedengaran rintihan kerna sayangkan dirimu
Namun di hati mampukah dilupakan
Rayulah kemaafan
Jangan sebelum nyawa dipulangkan

Lihatlah saja isterimu berkorban separuh nyawa
Demi menjamin kebahagian anak dan suami tercinta
Buktikan padanya pilihan jodohmu tepat
Sebelum semua terlewat

Lafazkan rasa cinta...
andainya sudah ditakdir
Tadi subuh yang terakhir

Friday, October 9

Hujan

Hujan... buka mata pagi tadi, dengar bunyi hujan
turun. tak begitu lebat, just hujan gerimis..
hmmm..indah sungguh pagi tu..

walaupun perlu study utk test yang berlungguk dan asignmnt yg
amat memeningkan,
tapi pagi td Allah hiburkan sedikit hati aku
yang kacau bilau..
dengan hujan gerimis..
nyaman rasanya...

hmm... dalam masa yang sama aku
teringat akan nasyid kumpulan RAST
yang bertajuk hujan gerimis..
lalu aku buka mp3 dalam laptop..

Hujan gerimis
Masih belum berhenti
Tiada dapat ku pulang
Terasa ingin ku tatap wajah
Membelai manja
Agar hilang lelah dan resah

Hujan gerimis
Yang akan menemani
Perjalananku pulang
Tiada dapat lagi ku tunggu
Terasa rindu
Untuk bersua denganmu

Ini bukan satu ilusi
Hanya kasih yang abadi

Hadirmu bawa cahaya
Tersenyum gembira
Anugerah yang Maha Esa

Dikau cahaya
Tika malam menjelma
Sinarmu menyuluh
Lorong gelita
Bila dewasa
Jadi insan berguna
Taat perintahNya
Sentiasa..

Allahu Akhbar.. menambah-nambah kesyahduan
untuk study subuh tadi...

huhu..walaupun liriknya lebih kepada
kisah seorang ayah yang
rindu akan putera atau puterinya
di rumah, aku mungkin terlalu awal
untuk meletakkan diri sebagai ayah
untuk menghayati lagu tu..
tapi aku boleh latakkan
diri aku sebagai anak kepada seorang ayah
yang banyak berkorban utk aku..
sampai aku dewasa pada hari ni..

setiap hari dia keluar bekerja..
dan setiap saat dia bekerja, aku tahu
betapa rindunya utk pulang bertemu dengan
anak-anaknya..
sentiasa memikirkan untuk membahagiakan
anak-anaknya..

hmmm..so, semoga sama-sama kita
mendoakan kedua-dua orang tua kita setiap masa,
kerna kita kadang-kadang asyik dengan dunia kita
yang acapkali melalaikan
dan terlupa berdoa untuk kesejahteraan mereka
dunia dan akhirat..

wallahu'alam..(",)

Wednesday, September 30

Continue my career

Liga Hoki Selangor: 20 pasukan bakal berentap

KUALA LUMPUR - Dua puluh pasukan bakal berentap merebut kejuaraan Liga Hoki Selangor 2009 yang dihidupkan semula di samping ganjaran keseluruhan berjumlah RM10,000 dari 3 Oktober hingga 11 Disember ini.

Timbalan Presiden Persatuan Hoki Selangor (SHA), Datuk Subahan Kamal berkata, liga ini dibahagikan kepada Divisyen Satu yang mengandungi Angkatan Tentera Malaysia, JLJ, OLAK, UiTM, Selangor Sikh, MBPJ, Sekolah Projek Seksyen 11 dan Polis Selangor.

"Divisyen Dua pula menampilkan Persatuan India Selangor (SIA), Persatuan Cikgu Kuala Selangor, UIA, Synergy, Politeknik Shah Alam, Tentera Udara Diraja Malaysia, Staf UIA, Jabatan Ukur, Sekolah Projek Selangor Damansara dan Veteran Polis Selangor," katanya.

Beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pertandingan SHA mengumumkan Liga Hoki Selangor yang kembali beraksi selepas terhenti selama tujuh tahun pada sidang akhbar di Hotel Hilton, Petaling Jaya.

Antara pasukan yang menjadi pilihan untuk bergelar juara ialah OLAK yang muncul naib juara Kejohanan 8 Sebelah Selangor Piala K. Ramalingam (Ogos) dan johan Juara Sekolah-Sekolah (Julai), Sekolah Projek Seksyen 11.

Katanya, liga ini akan dilangsungkan dari Oktober hingga November di Stadium Hoki Pandamaran Klang dan Universiti Islam Antarabangsa (UIA), Gombak dengan lima pasukan teratas Divisyen Satu dan tiga pasukan teratas Divisyen Dua akan mara ke peringkat kalah mati pada Disember (suku akhir, separuh akhir dan akhir).

"Kos penganjuran liga ialah RM55,000 sementara juara keseluruhan akan membawa pulang RM3,000; naib juara RM1,500 dan tempat ketiga RM750 manakala RM1,000 dan RM750 masing-masing menanti juara dan naib juara setiap divisyen," katanya.

Menurutnya, dua pasukan teratas Divisyen Dua akan dinaikkan ke Divisyen Satu tahun depan manakala dua pasukan terbawah di situ, bakal diturunkan ke Divisyen Dua.

Katanya, 102 perlawanan akan dilangsungkan termasuk penentuan tempat keseluruhan dengan waktu mulanya ialah pada 4 dan 5.30 petang, 7.45 dan 9.30 malam setiap Sabtu sementara Ahad dari pukul 8 dan 9.30 pagi, 4 dan 5.30 petang, 7.45 dan 9.30 malam manakala pukul 4 dan 5.30 petang Sabtu dan Ahad di UIA Gombak.

Sebelum ini SHA turut terlibat dalam menganjurkan Sukan Selangor (Sukses) Kelapan dari 10 hingga 12 Julai lalu yang menyaksikan Gombak muncul juara, diikuti Klang dan Petaling Jaya di tempat ketiga.

Skuad negeri Selangor turut mencapai kejayaan yang menggalakkan dengan menduduki tempat ketiga divisyen dua Piala Razak selepas menewaskan Kedah 7-1 di Kuala Lumpur, Ogos lalu.

Tuesday, September 29

Berita - Karya Hilal Asyraf dipuji didalam Berita Harian

Sastera.com: Karya penulis muda dipuji melangit

Oleh Rashiqah Ilmi Abd Rahim
rashiqah@bharian.com.my

LAMAN Web http://aladibafzan.wordpress.com memuji secara melangit novel VT karya penulis muda, Hilal Asyraf, apabila mengiktirafnya sebagai karya yang membawa revolusi dalam bidang penulisan.

Novel realisme terbabit didakwa mampu menandingi kehebatan novel pop-Islam, Ayat Ayat Cinta karya Habiburrahman el-Shirazy berdasarkan kemampuan penulis menerapkan idea melalui pengalaman dan realiti kehidupan masyarakat, tanpa mengetengahkan unsur cinta.

Penulis web, Aladibafzan, dilaporkan berkata keberanian Hilal tidak memasukkan unsur cinta dalam novelnya, sebaliknya memilih nilai persahabatan dan kemanusiaan sebagai tema utama, wajar dipuji kerana karyanya itu ternyata melekat di hati pembaca.


“Novel ini adalah percubaan Hilal untuk terjun ke dalam dunia penulisan sastera serius kerana nilai yang diterapkan memberi kesan kepada pembaca. Mungkin inilah masanya untuk kita mengubah selera pembaca daripada novel pop-Islam dan picisan kepada karya berunsur Islam tulen,” laman web terbabit melaporkannya berkata.


Aladibafzan turut memuji gaya bahasa santai Hilal dalam novel berkenaan sehingga pembaca tidak ‘diberatkan’ untuk memahami kisah garapan penulis dan keseimbangan teknik dialog dan monolog menjadi tarikan kepada pembaca untuk menghayati novel sulung penulis itu.

“Malah pada penghujung setiap bab novel terbabit ditutup dengan teknik mendebarkan bagi memberi peluang kepada pembaca berfikir dan membuat andaian terhadap kesudahan kisah setiap bab,” lapor laman terbabit.

VT mengisahkan suka duka pasukan bola tampar Ma’had Attarbiyyah al-Islamiah Perlis (Matri) yang dianggotai penulis sendiri dan memaparkan kisah benar di sekolah berkenaan, selain menggunakan nama sebenar anggota sebagai watak.

Aladibafzan memperakukan kaitan aspek Islami dan realisme yang ditonjolkan dalam VT dapat dilihat menerusi unsur hubungan pencipta dengan manusia dan diterap dalam realiti pasukan bola tampar itu.

“Novel ini cuba membuktikan bahawa walaupun tidak mempunyai stamina atau kemudahan sukan yang lengkap, tetapi hubungan erat antara Tuhan dan manusia menjadi punca kejayaan yang hakiki, duniawi atau ukhrawi,” ujarnya dalam laman terbabit.

Hilal dikatakan cuba mengaitkan bahawa ketiadaan hubungan antara pencipta dan manusia boleh menjadi punca kerenggangan hubungan sesama manusia iaitu aspek yang jarang diketengahkan penulis tempatan yang lebih gemar kepada kisah cinta.

Penulis web itu turut tertarik dengan pemilihan latar yang menjadi ciri penting dalam menghasilkan karya bersifat realiti seperti tempoh persekolahan dari awal semester pertama (Januari) sehingga akhir cuti semester (akhir Mei- awal Jun), di samping waktu kejohanan pada pertengahan Mei.

Terus ke web:
http://ms.langitilahi.com/pengalaman-saya-masuk-berita-harian/

Monday, September 28

Cerita - Semasa Puasa

Hadiah Birthday ku yang ke-21...ahhaa
dah besar rupanya ..hihi
hadiah ni diberi oleh my ehem ehem..
haaaa..tau tak siape??

ish3x...bukan awek..
husnuzzon sket..
ni kakak saye yg bg..
hihi



haaa... yg ni pulak..
hadiah daripada Najmi Rahim..
my roomate merangkap junior saye..
waahh..sedapkan. sorilah tak dapat nk kongsi..
klu nak bli kt 'Big Apple'...huhu

huuuuu...sedaaaapppppp
huish..xleh tahaannn..
habis comot-comot mulut makan donat nih..hihi

byk dapat sms daripada kawan-kawan dan orang-orang
yang mengingati diri ini.
tp orang xsms pn rasenye ingat kot tp xde
mase nk hntr sms kn...huhu
faham..

makanlah faiz, afiq fawwas n kwn afiq fawwas.. ana masak sedap tu..hihi

yang ini pula... sahabat-sahabat yang pulang bercuti

dari luar negara. ade dari mesir dan jordan..

salam dan faizal kena makan banyak-banyak sebab kt madinah n UK xdapat nk rase lauk-lauk macam ni..hihi

kire ni jamuan berbuka puasa Al-Kahfi bersama sahabat perantaulah

sebab lagipun diorang ni pun baru balik dari program perantau 2
kt SMIK haritu..
ade yang akan melanjutkan pelajaran ke
madinah dan UK iaitu
salam dan faizal..
penat aku, najmi dan din masak..walaupun xberape sedap
tapi habis licin semua yang dimasak.. huhu
Alhamdulillah..

yang dua dari kanan tu akan bekerja di Dubai pada masa akan datang...hihi.. boleh caye ke??

gambar kenangan bersama sahabat perantau pada pagi tu...
sempatla jugak bergambar dengan diorang walaupun
agak tergesa-gesa nk gi kelas mase tu..
Allah izin dapat jugak merasa
kemanisan berukhwah
dengan diorg
walaupun xselalu dpt bersua..

semoga Allah pertemukan kita kembali..
walaupun jauh di mata
tapi dekat di hati..


itulah sedikit sebanyak cerita di bulan Ramadhan..
sebenarnya banyak lagi cerita..
antaranya roadshow HaluanPalestin di Shah Alam..
Qiamullail, ziarah dan macam-macam lagi..
itupun klu sempatlah sbb skrg ni dh dekat dgn
final exam n dah start busy..
so Alhamdulillah sbb dpt update blog hari ini..
semoga terubat hati yang sakit
menyimpan cerita...hihi

legaaa...
Uhibbuka Fillah(",)



Friday, September 11

Aku bersalah.. maafkanlah


Hari ini aku terasa ingin membelek buku kecil yang dihadiahkan oleh seorang pensyarah perempuan yang merupakan pensyarah kuliah mechanical and electrical. Buku ini dihadiahkan kepadaku kerana aku membaca doa pada pengakhiran kelas untuk semua student civil engineering.

Bukunya bertajuk 'Bisikan Sirr' yang dikarang oleh Hj Ibrahim Mohamad. Buku ini kecik dan tipis seakan-akan buku Al-Ma'thurat.

Sewaktu membaca dan mentelaah tazkirah-tazkirah di dalamnya, aku hatiku tertarik dengan nasihat pada Sirr 9 yang banyak menyentuh sikap seta sifat kita yang kadangkala kita tidak sedar dan sukar untuk dipraktikkan. Apabila membaca penulisan ini, hatiku terasa terkena dan terkesan serta aku akui memang aku ada sifat buruk ini. Ku pohon maghfirah Allah
atas segala kesilapan yang aku lakukan.

Dan kini aku ingin kongsikan bersama pembaca tentang nasihat ini. Semoga mendapat manfaat darinya.

Bisikan Sirr 9

Kenapa kita perlu malu mengakui kesilapan. Allah menegur Nabi (sallallahu 'alaihi wassalam) ketika Baginda memalingkan wajahnya dari Ibnu Maktum yang tua dan buta.

Allah juga menegur siteri Nabi apabila mereka membisikkan amana Nabi. Ayat-ayat teguran itu termaktub dalam Al-Quran yang dibaca hingga kini.

Nabi dan keluarganya tidak menyembunyikan kesilapan. Kesilapan membawa kebaikan sebagai iktibar buat umatnya.

Kesilapan adalah fitrah kerana di sana ada namaNya yakni Al-Ghaffur (Yang Maha Pengampun).

Tidak mahu mengakui kesilapan adalah menganggap dirinya sempurna dan kesombongan.

"Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong takbur dan membanggakan diri...."(An-Nisaa':36)

Iblis tidak mahu mengakui kesilapannya apabila ditegur Allah, maka ia terus melakukan kesilapan demi kesilapan.

Rendahkan dirimu kepada Allah dengan memperbanyakkan taubat dan akui diri banyak melakukan kesilapan. Kesilapan tidak akan menghancurkan kehidupan.

Jika kita memang melakukan kesilapan, katakan "ya" apabila orang bertanya. Akui kesilapan dan berjanji untuk tidak mengulanginya. Beri peluang kepada diri tapi bukan dengan terus angkuh dan menutup kesilapan dengan pelbagai helah.

Kesilapan adalah ubat dariNya untuk menyembuhkan penyakit takabur, riya', cintakan kemasyhuran dan sebagainya.

Para kekasih Allah lebih suka dicerca daripada dipuja. Mereka tidak akan membela diri apabila dicerca keaibannya, melahan keburukan dirinya dikhabarkan lebih banyak lagi dari yang diketahui orang. Mereka bukan cintakan sanjungan manusia, hanya cinta Allah yang dicari.

Jangan rasa maruah telah jatuh apabila mengakui kesilapan.

Sebenarnya maruah dirimu lebih berharga apabila bangun berterus terang mengakui kesilapan, bangun dengan menyapu debu sama ada yang di hadapan atau di belakang.

Orang yang tidak pernah jatuh tidak akan tahu ada debu di belakangnya, kerana ia hanya melihat di hadapan. Ramai para kekasih Allah adalah mereka yang bangun dari lumpur kesilapan.


Awaslah, tenggelam dalam kepujian dan sanjungan amat berbahaya kepada hati.

Sang monyet jatuh dari pohon yang tinggi kerana terlena dengan angin yang lembut. Hati yang tidak benar-benar tenggelam dengan Allah akan binasa. Makin subur sifat takabur, riya', cintakan pengikut, munafik dengan sifat sebenar dan terbuka luas pintu duniawi yang menyeretnya kepada kelalaian. Ia akan terlena dengan kepujian, merasa dirinya sudah sempurna, tiada boleh ditegur dan bahayanya lagi ialah ia merasa aman dari murka Allah.

Ketahuilah bahawa kesilapan adalah ubat dan terus menerus melakukan kesilapan adalah racun. Tapi, tidak mahu mengakui kesilapan adalah kemusnahan!

Jadikanlah kesilapanmu sebagai anak tangga kepada kebaikan. Jadikanlah ia sebagai pedoman bagi orang lain. Hanya kepada Allah berhak kita malu dan bergantung.

Jika Dia mahukan kemuliaan kepada seseorang, tiada siapa yang dapat menjatuhkannya. Dan jika Dia mahu menghinakan seseorang, tiada siapa boleh menolongnya.

Sesungguhnya Allah amat suka kepada suara yang merintih mohon keampunan. Sesungguhnya Allah amat mencintai hamba yang berjalan di atas muka bumi dalam keadaan merendah diri.

"Dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong, kerana sesungguhnya engkau tidak akan dapat menembusi bumi, dan engkau tidak akan dapat menyamai setinggi gunung-ganang..." (Al-Israa':37)

Wallahu'alam.