Followers

Thursday, June 26

Tazkirah - Jawapan


Semua Permasalahan Hidup Dijawab oleh Allah s.w.t. di dalam Al-Quran

"...Hari ini telah Aku sempurnakan untukmu deenmu (cara hidup),
Dan telah Ku cukupkan kepadamu nikmat Ku,
Dan telah Ku redhai Islam itu sebagai deen (cara hidup) bagimu..."
(surah Al-Maaidah:3)



Kenapa aku seringkali diuji?


“1.Alif laam miim.”


“2.Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan : “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi?”


“3.Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.”


(Surah Al-Ankabuut:1-3)



Kenapa aku tidak dapat kebahagiaan dan kemewahan?


“Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”


(Surah Al-Baqarah:216)


Kenapa susah dan payah untuk aku menanggung beban yang di berikan?


“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia menapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (mereka berdo’a): “Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kami dengan bebanan yang berat sebagaimana Engaku bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkau penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir”.


(Surah Al-Baqarah:286)


Rasa tekanan dan lemah semangat.


“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kemulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman”.


(Surah Al-‘Imran: 139)


Bagaimana aku perlu menghadapi musibah ini?


“Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (diperbatasan negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beruntung”.


(Surah Al-‘Imran:200)


Apa yang aku dapat daripada semua itu?


“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah; lalu merekamembunuh atau terbunuh. (itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al-Qur’an. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar”.


(Surah At-Taubah:111)


Kepada siapa aku berharap?


“Jika mereka berpaling (dari keimanan), maka katakanlah: “cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal, dan Dia adalah Tuhan yang memiliki ‘Arsy yang agung”.


(Surah At-Taubah:129)


Aku tidak tahan dan bosan dengan hidup ini..


“Hai anak-anakku, pergilah kamu, maka carilah berita tentang Yusuf dan saudaranya dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir”.


(Surah Yusuf:87)



Di atas adalah sebahagian daripada permasalahan kehidupan yang dijawab oleh Allah s.w.t di dalam kitab-Nya . Ingin tahu lebih lanjut? Berusaha dan Istiqamahlah dalam memahami maksud yang terkandung di dalam Al-Qur’an dan seterusnya mengamalkannya di dalam kehidupan.



::Bahan perbincangan ‘study group’ pemuda HALUAN daerah Johor Bahru Tengah::

3 comments:

affendik? said...

salam...
masyaAllah...menarik sungguh..
jwpn utk sume psoalan...
jzkallah x t'hingga!

affendik? said...

n 1 lg...
ana quote post anta ni eh..
nk post dlm blog ana..hehe

adkarika said...

boleh2...dialu-alukan