Followers

Tuesday, April 27

Surau

Kedengaran suara azan asar berkumandang..
siap-siap cepat nak kena pergi surau ni, surau pun bukan jauh mana pun..
kalau rumah lama agak jauh dari surau (walaupun tidak berapa jauh tetapi penat jugalah kalau berjalan)..

Keluar rumah, tutup pintu..
Subhanallah.. hujanlah pulak, macam mane nak pergi surau ni.. hmmm

di kejauhan,
MasyaAllah!! terkesima aku..

seorang budak kecil umur dalam lingkungan 7 hingga 9 tahun.. selambe je berjalan dalam hujan dengan jubah dan serban di kepala. (maybe pelajar dari ma'ahad tahfiz kat taman ni)

Budak sekecil itupun tidak kisah menempuh hujan asalkan dapat ke surau.. inikan kita yang sudah besar.. Aduh, malu sendiri.. Lalu terus meredah hujan dengan selamber juga.

Note:
1) Dimana ada kemahuan disitu ada jalan. "Barangsiapa yang inginkan kebaikan maka Allah akan memberikannya petunjuk."
2) Ulama pernah menyebut bahawa jika saudara tahu akan kelebihan orang yang solah berjemaah di surau atau masjid maka saudara akan berusaha ke 'Rumah Allah' itu walaupun dalam keadaan merangkak.
3) Sediakan payung sebelum hujan. Belilah payung siap-siap, jangan tunggu hujan dah turun baru nak g beli..hihi


5 comments:

ukur kira said...

Masya Allah.
Perkongsian yang bagus.menyentuh hati.mengingatkan diri yang lupa.

Let me guess.This story is referring to u or some 1 in rumah bujang Shah Alam right?

Your new house just near to the musolla compared to the previous 1.right?Hehe.In fact,there is a Tahfiz madrasah near to your house,right?

Waa..I'm right.I can read the story beyond the text.

adkarika said...

To Nabil:
Cerita ni psl ana lah.
Adegan tersebut berlaku ptg tadi
mase ana nak g surau kt depan nun..

hihi..nta dah pernah dtg rumah baru kitorg ke?
belum kn.. dtglah buat ziarah.
May Allah bless.

ukur kira said...

to adam:
hehe..kan betul.ana teka dengan tepat sekali.

Ana x pernah smpai lg rumah baru.Kalau ana p,jangan lupa masak sedap2.ana nak asam pedas ikan pari,mask lemak cili padi ayam,sayur brocolli,ikan sepat kering.susah2 nta masak je speghetti utk ana..hehehe

adkarika said...

To Nabil:
Wah...bisa diatur..ana klu shbt demand cam nta mmg ana xksah..
hihi.

Nnt bwk lg ana g minum susu ape ntah ana xigt namenye kt cafe uia tu.. yg mcm yoghurt tu.
tau nabil tau..

Ahmad Nabil said...

to adam:
Oo..susu tu ek?memang yogurt pun a.k.a susu masam.Laban!

Bisa di atur.Pak arab tu buat bleh la tahan.Kakak indon buat pun sentap jugak!hehe

Tapi jika ditambah air tangan ana,lagi zuukk..nta jgn meroyan pulak.hahaha