Followers

Monday, January 26

CATATAN PERJALANAN - UIAM (FINAL)

CATATAN PERJALANAN - UIA (FINAL)






JALAN-JALAN UIA - SIANG
"Adam, nah ambil bantal ngan selimut nih" Nabil hulurkan kat ana.
rupanya ana tertidur. Ana nampak Nabil senyum je. Mungkin dia faham bahawa ana penat berjalan sehari suntuk. Nabil suruh ana tidur di katilnya tapi ana berkeras nak tidur bawah.. hihi. Ana pun terus tidur.

Jam menunjukkan pukul 6.00pagi, ana terbangun sebab roomate Nabil buka lambu. Nabil pun terbangun. Lalu kami pun solah Subuh berjemaah. Lepas solah kami pun mengemas diri. Siap mengemas bilik Nabil, kami pun terus keluar dari bilik dan turun tingkat bawah lalu ke bilik Abu. Nabil telefon Abu sebelum mengetuk bilik Abu. Abu pun buka pintu sambil mukanya nampak kusut. Baru bangun tidur..hihi. Dia cakap tak boleh ikut sebab dia tidur lewat malam tadi. Tak larat. Jadi kami berdua jelah pergi berjalan-jalan pagi tu.

Banyak tempat yang kami pergi pagi tu termasuklah bangunan pentadbiran, dewan besar, bangunan fakulti, masjid, sungai dan macam-macam tempat lagi. Seronok. Penat jugak jalan dalam UIA ni. besar sangat..huhu. Penat berjalan, kami pun berhenti kat cafe untuk sarapan.

Kat cafe tu, ana nampak pasangan yang ber'couple'. Ada tiga pasangan. Nabil cakap ni lah kononnya 'couple islamic'. Ana pun gelak.."haha, mungkin dah kahwin kot". Sangka baik..hehe. Nabil pun senyum je. Tapi ana rasa terkilan dan terperanjat sikit sebab tak biasa lagi tengok perempuan yang bertudung labuh, kire cukup syaratla, bercouple. Kalau kat UITM dalam setahun tu ada lah setahun 2 kali nampak perempuan yang bertudung labuh ni bercouple. Biasanya yang pakai tudung singkat dan berpakaian ketat-ketat yang bercouple. Tapi hakikatnya diorang ni tetap bercouple. Tak kira lah bertudung labuh ke, tudung singkat ke, atau pun yang tak bertudung pun. Semua tetap bercouple. HARAM. Tiada istilah couple islamik dalam ISLAM. mungkin yang tudung labuh ni, diorang duduk dalam suasana kampus yang ada title islamik, so tidak heranla ramai yang pakai tudung labuh kan. Cuma mungkin masih tak mampu jahui pengaruh couple ni. Mungkin belum sampai masanya. Semoga suatu hari nanti Allah bukakan hati diorang untuk jahui maksiat ni. Amin...

Selesai sarapan kami pun menghabiskan jalan-jalan di UIA sampai kaki ni tak larat berjalan, baru kami pulang ke bilik.

Sampai kat bilik, kami pun terus rehat. Tak lama lepas tu, Izzat dan Abu datang. Izzat baru saja sampai di UIA. Kami pun bersembang sambil berbincang pasal nak ziarah sahabat kat Taman Melewar, Gombak. Sembang punya sembang, ana pun tertidur. Ish, banyak tidurla ana ni.( Jangan buruk sangka, ana penat berjalan tu..hihi)

Bangun dari tidur ana pun siap-siap solah zuhur berjemaah dengan diorang. Lepas tu, tiba masa untuk mengucapkan selamat tinggal sementara untuk sahabat-sahabat UIA. Ana mahu berangkat ke rumah sahabat dan terus pulang ke UiTM. Sedih rasanya nak tinggalkan diorang. Entah bila nak jumpa diorang lagi. Semoga Allah akan pertemukan kita kembali sahabat... Uhibbuka Fillah..

Lalu ana dan Abu pun naik motor ke rumah sahabat ana kat Taman Melewar, tak jauh dari situ. Ana tak duduk lama kat situ sebab perlu bergegas ke pudu untuk beli tiket bas ke utara dan membeli barang yang dipesan oleh adik. Ana mintak maaf kat makcik sebab tak boleh dok lama-lama..hihi. kami pun beransur pulang dan terus ke stesen putra Taman Melati di temani adik syakir sebab Abu tak tahu jalan nk ke stesen tersebut.

So, selepas salam dengan Abu dan Syakir, ana terus pegi beli tiket lrt lalu terus naik lrt menuju ke stesen Masjid Jamek...

Selesailah sudah perjalanan ana di UIA selama satu hari satu malam. Best dan bersyukur sebab Allah memberikan kesempatan untuk ziarah sahabat-sahabat di UIA. Ana berterima kasih dan terharu kat Nabil, Syahidan, Abu dan juga sahabat UIA yang lain. Terima kasih sebab antum dapat luangkan masa untuk layan ana di sana walaupun korang sibuk dengan aktiviti JC. Kepada Syahidan, terima kasih sebab sanggup ambil ana kt stesen walaupun anta penat baru lepas main futsal pada hari tu dan busy dengan aktiviti JC. Kepada Nabil, Syukran Jazilan sebab sudi layan ana kat UIA, sediakn tempat tidur, belanja makan, teman berjalan-jalan keliling UIA dan macam-macam lagi. Anta sanggup tak pergi Mesyuarat JC sebab nak layan tetamu yang banyak menyusahkan anta je..hihi. Kepada Abu, terima kasih sebab sudi teman ana ziarah rumah sahabat dan hantar ana pulang. Kepada sahabat-sahabat UIA yang lain, terima kasih sebab sudi layan ana kat sana. Mintak maaf sebab pinjam Nabil seketika untuk teman ana di UIA. Harap antum tak salahkan dia sebab dia tak dapat hadir mesyuarat JC pagi tu. Dia nak teman ana jalan-jalan UIA pagi tu. Kalau tidak ana kena jalan sorang-sorang, nanti kang sesat ke mana ntah...tak pasal-pasal sesat ke marhallah sahibah...huhu. terima kasih semua..

Terima kasih sahabat....

6 comments:

ukur kira said...

Adam2...Tq jgk sbb sudi ziarah ana..Ana memang jd tmpat ziarah shbt2.Hafiz,Amad,Salam,Afifi,Zakiran,'Ammar 'Ammar Zul,Ali dll smua dah bisa ziarah ana di sini.terharu ana..ok je ana dgn Meetng JC tu..

PrinCess DiarieS said...

em..em >,< nothin' to say..juz wishin' u, "may Allah bless u olwayz, Allah olways besides u" ^^

H@Z@ said...

Hehe,Nabil mmg slalu x p meeting jc

menggapai redha ilahi said...

Insya Allah kalau ana dpt sambung degree bulan 7 ni kt shah alam leh ziarah anta slalu... tu pn klu dpt sambungla..hehe.

menggapai redha ilahi said...

Insya Allah kalau ana dpt sambung degree bulan 7 ni kt shah alam leh ziarah anta slalu... tu pn klu dpt sambungla..hehe.

MuNsYi^SaMa said...

nabil tipu..hehe