Followers

Thursday, December 25

Antara Pegang Awek & Pegang Anjing


LEMBU: Hai anjing, apa habaq? Macam ada yg tak kena je?

ANJING: Aku tengah tension nih . Mau je aku gigit manusia tadi.

LEMBU : eh! kenapa?

ANJING: aku lalu tepi dua orang manusia lelaki dan perempuan yg sedang berkepit. Tetiba si lelaki terperanjat dan terus melompat dan berkata "hoi anjing , pergi jauh-jauh, najis!".

LEMBU: Ya lah. Ko kan haram. Najis tahap berat bagi manusia. Biasalah tu.

ANJING: Kalau aku najis sekali pon, kalau dia tersentuh aku, boleh disucikan. Yang dia sentuh dan raba-raba awek dia tu apa? Boleh ke nak sucikan dosa?

LEMBU: Betul tu. Memegang wanita yg bukan mahramnya tanpa ikatan yg sah, lebih dahsyat kenajisannya daripada memegang ko anjing, malah tak boleh disucikan sekalipun dibilas dgn sekali air tanah dan enam kali air mutlak.

ANJING: Wah! .. ayat ko memang power la... manusia kena ubah pepatah "Pandai macam LEMBU"

Penjelasan:

Daripada satu hadis yang diriwayatkan daripada ibnu majah menyatakan bahawa, "Bergomolan dengan babi (khinzir) itu adalah lebih baik berbanding dengan bersentuhan (secara sengaja) dengan wanita yang bukan mahram."

Bersentuhan (dengan sengaja & apatah lagi bertujuan syahwat) adalah berdosa dan wajib bertaubat (bagi membersihkan dosa). Sedangkan menyentuh anjing tidaklah berdosa dan hanya perlu disucikan (bukan bertaubat). Menyentuh anjing bukanlah satu kesalahan (dosa) atau maksiat. Tetapi, menyentuh wanita bukan mahram adalah berdosa dan merupakan maksiat.

Di dalam satu riwayat hadis yang lain yang maksudnya, "Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya." (Riwayat At Tabrani dan Baihaqi)

from Maryam Jameelah
http://profiles.friendster.com/52382253


2 comments:

ukur kira said...

Cerita yang banyak pengajaran..Lawak tapi hakikat pun...

ukur kira said...

Cerita yang banyak pengajaran..Lawak tapi hakikat pun...