Followers

Saturday, January 1

Diari Pesta Hoki USM-Penang

Ukhwah bertaut kembali
Assalamu'alaikum semua,

Agak lama jugak ye saya tidak meng'update blog ini. Rasenye tiada yang menanti-nanti kan entry terbaru kt blog ni sebab maklumlah blog ni bukannye antara blog pilihan pun kan. Hihi. Ok, hari ini saya ingin mencatat diari tentang saya dan sahabat-sahabat seperjuangan yang berjaulah ke Pulau Pinang pada 10,11,12 Disember 2010 yang lalu. Tujuannye ialah untuk beraksi dalam Pesta Hoki USM-Penang 2010 dengan membawa nama HALUAN MALAYSIA dalam kategori 'Men's Open'.

Suasana Jeti Pulau Pinang yang permai

So, hari pertama 10 Disember tidak ade ape2 lagi sebab yang berlangsung hari itu adalah kategori sekolah rendah dan sekolah menengah. So, kami hanya berjalan-jalan memerhati management yang dilakukan oleh USM untuk melakukan tournament ini. Maybe suatu hari nanti kami dapat buat tournament camni tapi betul-betul mengikut syara' (tutup aurat). Boleh ke? InsyaAllah boleh. Yang ini hanya cita-cita 5 tahun sebelum hari kejadian yang benar-benar berlaku. hihi. So, hari pertama kami dapat menempah satu bilik di dalam USM. Malam itu kami pun tidurla dengan aman ( dalam hati dub dab dub dab je nak lawan esok ).

Hari pertama kejohanan

Masuk hari yang kedua 11 Disember. Kami bersiap sedia untuk perlawanan yang pertama menentang Dolphin A. Sebelum perlawanan kami akan 'warming up', berkumpul untuk berdoa dan mengingatkan kembali sahabat-sahabat akan tujuan sebenar kita menyertai kejohanan ini. Tidak lain dan tidak bukan untuk menunjukkan syahsiah islamiyah sebagai salah satu medan untuk mengajak manusia kepada Allah walaupun dalam sukan.

Alhamdulillah, HALUAN MALAYSIA memperolehi kemenangan yang pertama 2-0 kerana pasukan Dolphin A gagal menghadirkan diri. Masuk perlawanan yang kedua menentang pasukan Kepala Batas FC dan pasukan kami berjaya menewaskan mereka dengan kemenangan 2-0 dengan gol yang dijaringkan oleh Salahudin Samjudin '6 dan Adam Mohd Kadir '8. Dengan dua kemenangan ini pasukan kami berjaya menjadi Johan Kumpulan dan melangkah ke pusingan yang kedua iaitu pada hari esoknya. Alhadulillah.

HALUAN MALAYSIA Johan kumpulan D

Hari yang ketiga 12 Disember pun hadir bersama pasukan-pasukan yang bukan calang-calang lagi di arena sukan hoki Malaysia. Pasukan HALUAN MALAYSIA bertemu dengan pasukan USM STAFF pada pukul 9.30 pagi. Sahabat-sahabat selalu memperingatkan supaya sentiasa minta bantuan kepada Allah dan berusaha bersungguh-sungguh, fokus dan tenang untuk menghadapi situasi yang getir ini. Kami pun melangkah masuk ke padang.

Allah izin pasukan kami terikat tanpa jaringan dan memasuki acara 'penalty flick' untuk menentukan pemenang. Alhamdulillah kami berjaya dengan jaringan 2-1 hasil jaringan Syed Mohd Islahi dan Adam Mohd Kadir. Dengan kemenangan itu, kami terus melangkah ke peringkat suku akhir bertemu dengan pasukan UPM B yang terdiri daripada pemain-pemain Malaysia yang baru pulang dari Sukan Asia. Walaupun begitu hanya Allah yang menentukan menang atau kalah. Kami pun masuk ke padang dan bermain bersungguh-sungguh. Dengan izin Allah pasukan kami kalah 1-0 kepada UPM B. Akhirnya perjalanan perlawanan kami tamat di situ.

HALUAN MALAYSIA berjaya ke suku akhir

Walaubagaimanapun, kami tetap rasa gembira kerana kami dapat banyak ilmu dan pengalaman yang sangat berharga. Seperti, dapat belajar bagaimana mengurus 'tournament' yang besar seperti ini, dapat merapatkan ukhwah kembali antara sahabat-sahabat, dapat bermain dengan pemain-pemain malaysia, dapat menunjukkan syahsiah islamiyah kepada orang lain dan dapat mendekatkan diri kepada Allah walaupun dalam bersukan.

Semoga kita dipertemukan lagi dengan izin-Nya
Berdiri dari kanan: Adam, Islahi, Hilmi, Auf, Naqiuddin
Duduk dari kanan: Fansuri dan salahudin
tiada dalam gambar: 'Akif dan 'Ariff

Semoga perjalanan ini di redhai oleh Allah S.W.T. Kami bersyukur kepada-Mu kerana memberi sedikit waktu untuk kami bersama membawa risalah-Mu. InsyaAllah, kami akan meneruskan lagi jaulah hoki kami pada tahun-tahun yang akan datang. Teruskan memanah doa. (",)

~sumber gambar daripada fansuri kamarudin

Pesta Hoki USM-Penang
BulanSubuh
7.40am
2 Januari 2010

7 comments:

Nabil MJ said...

Alhamdulillah.
Tahniah team HALUANMalaysia.

Adam,nta mmg dulu,kini dan selamanya Hoki..hehehe..

Majulah sukan utk islam

Hafiz said...

Datang time KMK penang tgh berlangsung mmg la ana x dpt nk p tgk

nutasa said...

alaaa...team haluan join ke hoki bru nih. ruginyeee xleh tgok. kalo k.tsnim tau k.tsnim p tgok. ruginye ruginye.=((

Bulan Subuh said...

ukur kira:
Alhamdulillah..mmg hobinye yg tu je Nabil. Nk try praktikkan dlm kerja DnT agak sukar tapi kita perlu juga lakukan. Terus doakan ye.

Hafiz:
Sori Hafiz..xpe, ramai sahabat2 penang yg lain. Haritu Nabil Jamaluddin bawak kami ronda2 pulau..best3x ^^

Nutasa:
K.Tasnim dok kt USM ke? xtaula plak.. xpe insyaAllah next year pulop ye..hihi =)

nutasa said...

aah ktsnim kt usm. salu jek k.tsnim join pesta hoki tu jd pnyelaras sume2 tuh. tp kli ni x join la sbb mls dh. ala...rugi. sbb tringin nk tgok team haluan main. leh k.tsnim sokong bwk sepanduk.haha=p aigoo..

Bulan Subuh said...

K.Tasnim:

Hihi..ni baru nk survey2 je dlu.
InsyaAllah yang akan dtg akan lebih tersusun melalui Kelab Sukan Dan Rekreasi HALUAN. Doakan ye (",)

Unknown said...

Mabruk kepada kalian.
Majulah nilai Islam dalam sukan.