Followers

Thursday, September 2

Mendung Hari Takkan Selalu

Assalamu'alaikum

Allah telah berfirman:
"
Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan mengatakan: Kami telah beriman, sedang mereka belum diuji?"
(QS Al-Ankabut:2-3)

Saat kau melangkahkan kaki
Jatuh dan bangun sendiri
Semuanya mampu kau redahi

Sudah sekian lama saya tidak menulis di blog ni. Alhamdulillah hari ini Allah izin ada masa terluang yang boleh saya gunakan. Bukan apa sebab sebelum ini hampir dua minggu saya menghadapi Test yang bertimbun. Dalam masa yang sama juga hampir dua minggu juga Allah izin saya demam + batuk + selesema + pening kepala. InshaAllah semuanya ada hikmahnya. Ok, saya tunjukkan pada kamu semua Test yang saya lalui sepertinya mid-term sebelum raya kan. tengoklah ye:

Sunday,22 Aug: Test Numerical Analysis
Tuesday,24 Aug: Test Reinforced Concrete Design
Test Research Methodology
Wednesday,25 Aug: Quiz German Language 2
Thursday,26 Aug: Test Highway and Traffic Engineering
Saturday,28 Aug: Test Construction Technology
Monday, 30 Sept: Test Numerical Analysis Laboratory
Wednesday,1 Sept: Test German Language 2
Thursday,2 Sept: Test Site Investigation

Haa..banyakkan. Semuanya ada 9 Test termasuklah quiz. Masa ni memang Allah nak uji sungguh, menjawab semua Test dalam keadaan badan yang tidak sihat.

Saat kau melangkahkan kaki
Jatuh dan bangun sendiri
Semuanya mampu kau redahi

Tetapi Alhamdulillah, setiap kali melangkah melalui setiap ujian ini, seperti ada saja perkara yang mengubatinya. Apabila hati ini rasa sedih, ada sahaja yang menghiburkan. Orang kata kalau hati dihiburkan oleh seseorang boleh jadi orang itu menjadi teman sejati, so bolehla saya labelkan teman saya dikala duka ni teman sejati. Nak tahu tak siapa dia? teman sejati saya yang menghiburkan saya selalu ni ialah Al-Quran. Dan dia juga mengajak kawannya iaitu ibadah sunat (Qiamullail, solat sunat dll). Saya rasa terhibur apabila bertemankan mereka. Ada satu lagi, apabila kita menunaikan hak-hak ibadah seperti solat contohnya, solat secara berjemaah dan ditunaikan di awal waktu InsyaAllah akan mendatangkan kesenangan dan ketenangan hati. Apatah lagi kalau kita khusyu' dalam solat. Memang betullah dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang kan.

Sayyidina Ali bin Abi Talib r.a. pernah berkata, "Sesungguhnya hati itu boleh bosan dan letih seperti badan. Oleh itu carilah segi-segi kebijaksanaan demi kepentingan hati." Katanya lagi, "Istirehatkanlah hatimu sekadarnya, sebab hati itu apabila telah bosan, boleh pula menjadi mati."

Saya kalau sedih saya suka layan nasyid-nasyid yang boleh mengubat kesedihan saya. Saya suka menghayati lirik-liriknya. Banyak juga tazkirah (peringatan-peringatan) yang menusuk kalbu dan fikiran. Lebih kurang macam orang-orang yang pandai dan kreatif dalam memberi penyampaian kan, lebih mudah diterima oleh kebanyakan orang. Begitu juga dengan nasyid yang membangun jiwa ni. Seperti mana kata-kata sayyidina Ali bin Abi Talib r.a., kita perlu bijak untuk mengiburkan hati kita dan bagi dia rehat sebelum ia menjadi bosan atau yang lebih parah lagi, hati jadi mati.. na'uzubillahiminzalik.

Hapuskanlah air matamu
Redha dan teruskanlah usahamu
Pasti kau akan mengerti
Hidup ini
Putarannya tersendiri

So, tak bolehlah nak terus-menerus sedih. Kita cuba sama-sama mencari pengubat hati yang gudah gulana disebabkan hal-hal dunia ni. Sebab, perkara yang kita perlu sedihkan sebenarnya bekalan kita yang masih belum mencukupi untuk kita masuk ke Syurga Allah yang harganya tidak boleh dibeli dengan dunia dan seisinya tapi hanya boleh dibeli dengan redha dan rahmat-Nya sahaja.

Untuk yang terakhirnya saya ingin meminta maaf kepada rakan-rakan saya seperti Abang Luqman Azizan, Zakiran, sahabat-sahabat rumah bujang dan anda semua sekiranya saya tidak dapat meluangkan masa saya untuk membantu anda untuk melakukan kerja-kerja islam bersama anda semua selama 2 minggu akhir-akhir ni. Dan saya juga ingin memohon maaf kepada orang yang saya sayangi kerana tidak dapat meluangkan masa untuk mendengar masalah dan cerita sedih kamu. InsyaAllah selagi mana anda membantu agama Allah, Allah akan sentiasa membantu anda semua.

Semoga kita sama-sama memanfaat Ramadhan yang berbaki 6 hari ini sebaiknya. Semoga kita semua menjadi orang-orang yang betul-betul beriman keada Allah s.w.t.

Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud :
"Menakjubkan perihal orang yang beriman. Sesungguhnya setiap perkara dalam urusannya (orang Mukmin ) semuanya adalah baik baginya dan tidak berlaku hal yang demikian melainkan ke atas mereka yang beriman. Jika dia ditimpa kesusahan dia bersabar maka yang demikian adalah baik baginya dan jika dia didatangkan kemudahan dia bersyukur maka yang demikian adalah baik baginya."
(Hadis Riwayatkan Muslim)

Semoga Allah redha sama saya dan kita semua di Bulan Ramadhan yang mulia ini dan dapat menggunakan sepenuhnya fasa terakhir didalamnya iaitu dijauhkan dari azab seksaan api neraka.

Hentikanlah air matamu
Biarkanlah kisah duka itu berlalu
Mendung hari takkan selalu
Sinar bahagia, oh pastikan kau ketemu

kemarau hati biarkan berlalu... mentari kan bersinar..
pelangi indah kan muncul setelah hujan gundah..
ceria selalu..^^



Penulis: Bulan Subuh
Sumber: http://abubasyer.blogspot.com
Lirik Nasyid: Firdaus - Putaran Kehidupan

2 comments:

ukur kira said...

Salam..

Dah sihat ke adam?Sori la x gi ziarah..

Bagus la nta ni..Hebat n soleh+matang..

Terbaik!!!

Ad@Am said...

Wsalam

Nabil..siapela ana nta nk ziarah.. xkesah pn. hehe

mne ade hebat.. ana ni xabes2 dok sedih sedih.. haha

nta lg hebat Nabil+matang+2x soleh..
=)

Balik jangan lupe kirim salam ngn family tau.. n berhati-hati di jalan raya dan highway..k ^^