Followers

Sunday, February 21

Ukhuwah itu subur kembali

HaluanSiswa JOHOR

Kenangan bersama-sama sahabat di program HaluanSiswa Johor memberikan sejuta satu makna yang mendalam dan penuh syahdu. Program anjuran Kelabfasi Johor buat pertama kalinya diadakan bagi memupuk ukhwah antara siswa Haluan yang pulang bercuti ke negeri asal sebagai memenuhi masa cuti dengan lebih bermakna selain mencari matlamat yang satu iaitu mardhatillah (keredhaan Allah).

Program ini merupakan hasil usahasama ahli siswa Haluan yang berbincang secara santai di yahoogroup untuk membuat satu program yang penuh pengisian tetapi dijalankan dengan santai sebagai ubat bagi meredakan 'stress' dan meleraikan rasa rindu yang menggunung untuk bersama menyuburkan ukhuwwah agar jalinan persahabatan antara siswa Haluan Johor bertaut dan semakin erat. Ahli siswa Haluan Johor yang 2 minggu sebelum pulang bercuti sudah bertanya-tanya tentang program akan diadakan cuti ini dan memberikan banyak idea dari program yang agak challenging hingga program yang santai.

Sehinggalah kami menemukan program yang begitu sesuai untuk dilakukan pada cuti kali ini. Ahli siswa Haluan yang datang dari pelbagai IPTA/IPTS seperti KTD, UiTM, UTM, UTHM memberikan respon yang amat membanggakan untuk bersama-sama menghadiri program ini. Tidak lupa juga beberapa orang lepasan SPM yang bakal menjadi ahli HS juga turut serta dan graduan IPT. Seramai 15 orang HaluanSiswa Johor hadir pada program kali ini.

Program dimulakan pada hari rabu malam 17hb Februari dengan makan malam bersama di 'Restoran R N I' Simpang Renggam. Ia merupakan permulaan perjumpaan bagi program ini. Program diteruskan lagi dengan sesi sharing moment antara peserta yang membuka isu Dakwah dan Tarbiyyah di IPT masing-masing di asrama Sekolah Rendah Ghufran. Semua peserta yang datang dari IPT yang berbeza memberikan sedikit sebanyak perkongsian tentang perjalan DnT di IPT tempat mereka. Ia merupakan penambahbaikan kepada kenampakan kelemahan-kelemahan yang dihadapi sesetengah IPT dan menimbulkan idea-idea baru untuk merealisasikan perjalanan DnT di kampus. Program diteruskan dengan sesi kumpul tenaga

Pada keesoakan hari pula iaitu hari Khamis 18hb Februari, solat subuh dan ma'thurat berjemaah bersama-sama pelajar sekolah rendah Ghufran. Selepas itu, haluansiswa Johor diberikan tugas untuk menjaga keselamatan pelajar sempena 'Hari merentas desa SRIG'. HS Johor juga turut bersama berlari merentas desa bagi kategori terbuka bersama abang-abang serta bapa-bapa pelajar. Pada penghujung 'Hari merentas desa SRIG' Haluansiswa diberikan penghargaan oleh SRIG berupa hadiah sanguhati.








Jam 11.30 pagi, selepas bersama adik-adik SRIG menjamu selera, HS bertolak ke Gunung Ledang. Semasa perjalanan ke Tangkak, Kereta Akhi Akif mengalami masalah yang serius dan tidak dapat meneruskan perjalanan. Tidak lama kemudian, mereka mendapat bantuan daripada salah seorang sahabat HS dan dapat meneruskan perjalanan terus ke Gunung Ledang.

Di Gunung Ledang kami bermandi-manda sambil memerhatikan alam ciptaan Allah. Sambil mandi air terjun, ada sahabat-sahabat yang cuba menangkap ikan. Yang istimewanya ialah mereka menangkap ikan hanya menggunakan topi dan maggi sebagai umpan. Begitu gembira melihat gelagat dan aksi lucu sahabat-sahabat ketika menangkap ikan.


Ketika seronok bermandi, Akhi Fansuri telah mengalami kecederaan di muka ketika terjun ke dalam air dan mukanya terhantuk ke arah batu secara tidak sengaja. Walaupun tidak berapa serius tetapi sahabat-sahabat segera membantunya naik dan memberhentikan darah.

jam 6.00 petang. kami bersiap-siap untuk ke rumah sahabat di muar. Setelah seronok mandi air terjun, kami meneruskan jaulah kami ke rumah Pakcik Izra'ie. Kami berhenti solat di masjid memandangkan waktu maghrib sudah masuk. Seusai solat maghrib berjemaah kami meneruskan perjalanan ke rumah Pakcik.

Tidak beberapa lama kemudian kami pun sampai di rumah pakcik Izra'ie. Beliau menyambut kami dengan begitu baik sekali dan menjamu kami makan malam yang sangat sedap. Beliau begitu gembira kerana HS sudi ziarah beliau. Beliau melayan kami seperti anak beliau sendiri. Kami amat terharu dengan layanan beliau. Pada malam itu, kami banyak berkongsi ilmu dengan Pakcik dan mendapat sumber ilmu yang sangat bermanfaat dari pakcik tentang dakwah dan tarbiyyah. Ada juga yang tertidur kerana terlalu letih selepas sehari penat mandi air terjun.

Keesokan harinya, kami pulang ke SRIG simpang renggam untuk menghadiri gotong-royong sempena walimatul urus Akhi Zaid dan Kak Asma'.

Harapannya agar program seperti ini dapat diteruskan dari semasa ke semasa bagi menjalinkan dan mengeratkan ukhwah sesama HS Johor. Program selama 2 hari 2 malam banyak meninggalkan kenangan pahit dan manis yang menjadi ingatan kepada setiap peserta yang menghadirinya. Ingatan rindu kami kepada HS Johor yang tidak dapat hadir bersama kerana hal-hal yang tidak dapat dielakkan. Doa-doa antum semua banyak membantu kami dalam menjayakan rehlah dan jaulah kami dengan izin Allah. Semoga apa yang berlaku sepanjang program ini mendapat redha dari Allah s.w.t. AllahuAkhbar!!



from: adka_rika
email: adka_rika@yahoo.com

5 comments:

Amin Misran said...

MANA ACI!!!

ANA TAK DAPAT PERGI!!!

ANTUM SEMUA PENTINGKAN DIRI!!!

KE ANA YANG TAK SEDAR DIRI???

Amin Misran said...

MANA ACI!!!

ANA TAK DAPAT PERGI!!!

ANTUM SEMUA PENTINGKAN DIRI!!!

KE ANA YANG TAK SEDAR DIRI???

Bulan Subuh said...

xpe2..

len kali insyaAllah ade peluang..
anta xpergi tapi kitorg sembang teringat anta jugak..
sahabat2 ade tye anta mne?
xdtg ke? rindu r kt amin? hehe..

Smoga ukhwah kita sentiasa subur dgn izin Allah s.w.t

Anonymous said...

mna sambungan cerita???
bikin amin lg panas,haha.
sori min,gurau je.

Unknown said...

cam ne nk join haluan eak...leh tau